Planering år 4 och 5, vikarieuppgift

Arbetsbeskrivning ”Rymdfigur”

Du behöver

  • synål
  • sytråd
  • sax att klippa tyg med
  • sax att klippa papper
  • knappnålar
  • papper
  • något att fylla monstret med
  • Garn att göra hår med
  • brodergarn att brodera mun och ögon med
  • knappar till ögon

http://www.fuldesign.se/fulmonster/

Designa din eget ”Rymdfigur”

  1. Skissa på papper. Ett ”Rymdfigurr” kan se ut hur som helst, det är du som bestämmer! Rita detaljer och måla din Rymdfigur med färgpennor.
  2. Tänk efter vad din figur har för egenskaper och hur du kan visa det
  3. Rymdfiguren kan vara gullig, arg, sur, vacker, snäll, elak eller kanske allt på en gång
  4. Tänk på att skriva ner de tekniker du vill använda.
  5. Fota din skiss och spara bilden till senare.
  6. Följ arbetsbeskrivningen nedan.
  7.  Skriv en liten skylt med figurens namn och en beskrivning av dess personlighet.
  8.  Fota Rymdfiguren med skylten  och spara bilden

Värdera ditt arbete:

  • Beskriv vilka material du arbetat med.
  • Hur tänkte du när du valde dina färger?
  • Beskriv vilket uttryck ditt föremål har och varför du tycker så? (T.ex. sportig, antik, romantisk, komisk, modern, science-fiction, rockig eller stilren för att…)
  • Uppskatta hur du har arbetat på en skala från 1- 5.
  • Varför fick din ”Rymdfigur” detta omdöme?

Tyg

Du behöver också tyg, vi använder helst lappar från lapplådorna eller gamla kläder hemifrån.

Tyg som finns i t-shirtar och collegetröjor är lite stretchigare än tyg som finns i vanliga gardiner och lakan. En rymdfigur av stretchigt tyg blir lite tjockare och lite kramgoare och lättare att stoppa än rymdfigur av vanligt vävt tyg. Ett tips är att använda zick zack söm till stretchigare tyger så håller sömmarna bättre och blir lite elastiska.

Det går utmärkt att kombinera tyger och sy ihop flera tyger till ett litet lapptäcke och sedan göra en figur av dem.


1. Ett papper och ett vik

Börja med ett papper, vik det på mitten. Vik pappret på längden för att göra långa monster. Vill du istället ha tjocka monster vik det på bredden. Du behöver inte använda ett nytt papper för att rita ditt mönster, det kan vara en gammal sida ur en tidning eller ett gammalt kuvert eller baksidan på något reklamblad som äntligen kan få någon vettig användning.

 


2. Fixa mönstret

Rita på fri hand halva din rymdfigur.
Tänk efter hur ska din figur ska vara. Har det antenner, öron, tre ben, fyra armar eller två huvuden? Om du vill kan du kika på de rymdfigurer som redan sitter på väggen i korridoren. Det viktiga är att du ritar din figur precis som du vill. Klipp sedan ut ditt mönster till din rymdfigur. Vik upp och du har nu ett mönster till din figur.


3. Välja tyg

Välj ut ett fint tyg, helst ett begagnat tyg tex en gammal tröja, mormors duk eller tyger från lapplådorna. Lägg tyget dubbelt, räta mot räta, den fina sidan mot varandra. Nåla sedan fast ditt mönster på tyget, genom båda tygbitarna.


4. Sy på maskin eller för hand

Sy genom papper och tyg, runt hela rymdfiguren men lämna en öppning så du kan vända och stoppa den. På maskin går det fortast men det kräver att du redan har körkort på symaskinen. Använder du ett stretchigt tyg som ett linne eller en t-shirt kan det vara bra att sy med liten zick-zack-söm. Då blir sömmen lite mer elastisk.

 


5. Riv sönder mönstret

Nu kommer det viktigaste. Riv bort ditt mönster och kasta det. Det är viktigt att varje mönster bara används en gång. Varje rymdvarelse ska vara unikt det ska inte finnas fler av samma figur.

 


6. Klipp ut din rymdvarelse.

Klipp längs sömmen runt din figur, fyra fem millimeter från sömmen. Klipp små jack i alla inåtgående svängar så blir det lättare att vända på den. Be om hjälp om du är osäker.

 


7. Vänd och vräng

Vänd på din figur, vräng det ut och in. Så utsidan kommer ut och insidan, med sömmarna kommer in.

 

 


8. Stoppa

Nu är det dags att stoppa din figur med någon sorts fyllningsvadd. Du kan också använda tygbitarna du klippt av runt figuren och använda dessa för att stoppa din rymdvarelse. Sy sen igen den för hand så att inte vaddet ramlar ut.


9. Personlighet

Nu är det dags att börja ge din varelse en personlighet. Oftast växer denna fram av sig själv. Rymdvarelsen får liv. Kanske knappar till ögon. Gärna garn till mun och hår på huvud och kropp. Sök gärna efter inspiration på internet, tex Pinterest eller Google.


10. Rymdfigurens historia

Skriv en kort berättelse om vem denna varelse faktiskt är, var den bor, hur den lever och vad den gillar mm mm. Glöm inte att fotografera under arbetets gång. Denna rymdvarelse kommer sedan att hamna i skolan ”rymdvärld” i vår korridor.