Planering år 3

Årskurs 3

Introduktion

Planering läsåret 21/22

TEXTILSLÖJD – MÅNGA SÄTT ATT GÖRA RÄTT

Att pröva och ompröva olika sätt att komma vidare och lösa problem är en viktig del av arbetsprocessen på textilslöjden. I slöjden tränar du fyra förmågor som du har nytta av i många sammanhang:

  • Din förmåga att använda verktyg och hantverkstekniker som leder slöjdarbetet framåt.
  • Din förmåga att välja och ge förslag på arbetssätt som gör att ditt slöjdarbete går framåt.
  • Din förmåga att ge omdömen om hur du arbetat och hur det har påverkat det du skapat.
  • Din förmåga att förstå och förklara vad olika slöjdföremål kan berätta.

Undervisning – Så här kommer vi att jobba:

Vi börjar med att noggrant gå igenom vilka regler som gäller i slöjdsalen.

Hur man tar ansvar för sin arbetssituation och de material och verktyg man använder.

Vi har gemensamma genomgångar på nya arbetsmoment och repeterar ofta de vi har gått igenom.

Du kommer att:
  • få träna på att läsa och följa en digital arbetsbeskrivning/film på iPad och på papper.
  • öva på att planera slöjdarbetet och följa instruktioner.
  • skapa mallar och mönster till olika slöjdalster.
  • träna på att klippa i olika material med saxar som gäller för detta.
  • lära om nålfamiljen, olika nålars namn och deras användningsområden.
  • lära nya ord och begrepp som hör ihop med textilslöjd.
  • ge en enklare redovisning och använda ord och begrepp som ingår i arbetsområdena.
  • utvärdera det egna slöjdarbetet och processen bla genom Instagram, blogg och Facebook.
Konkretisering av målen – detta visar du genom att:
  • Skilja de olika verktyg och redskap åt som vi har använt och kunna namnge dem.
  • Tillverka enkla slöjdföremål med handledning.
  • Följa en enkel arbetsbeskrivning (muntligt/ skriftligt)
  • Ha en viss kunskap om olika slöjdmaterial.
Bedömning – dessa förmågor kommer läraren att bedöma:
  • Hur du hanterar slöjdens verktyg och material.
  • Det färdiga alstret samt arbetet som har lett fram till det.
  • Din förmåga att berätta om ditt arbete. (muntligt och skriftligt)
  • Din förmåga att planera och ta ansvar för ditt arbete.
  • Din förmåga att följa de instruktioner som ges.

 

Nyckelord: textilslöjd, filttyg, brodera, garn, sytråd, färgskala, fästa, synål, nåla, knappnål, broderinål, säkerhetsnål, klippa, tygsax, papperssax, design, skapa, mönster, mall, symboler mfl

 

Filthjärtan till ”Skolans hjärta”, ett gemensamt projekt för hela skolan.

Vi lär oss om

  • symboler och design, egna bilder och andras, upphovsrätt mm
  • att med hjälp av enkla instruktioner skapa en del till skolans gemensamma projekt ”Kunskapens träd”
  • att brodera med broderinål
  • utveckla egna egna idéer med inspiration av andras
  • att enkelt dokumentera slöjdarbetet med hjälp av digitala verktyg och sociala medier

Brodera sin hand i självlysande garn

Vi lär oss om

  • att låta tradionella idéer möta moderna material
  • att med hjälp av enkla instruktioner skapa en tavla i samarbete med båda slöjdarterna och med en utställning som mål
  • att brodera och lära om olika broderistygn, bla stjälkstygn
  • att enkelt dokumentera slöjdarbetet via ett digitalt verktyg

Filtetui för nålar

Vi lär oss om

  • om design och färgval/matchning
  • att med hjälp av enkla instruktioner skapa ett nåletui
  • att sy langettstygn med syfte att sy samman
  • olika nålar och vad de används till – nålkunskap
  • att enkelt dokumentera slöjdarbetet genom att redovisa nålarnas namn och funktion genom tex en film
  • material som filt och fleece
  • att återanvända spill med tanke på miljö och ekonomi

Eget val utifrån elevens nya kunskaper med repetera syfte att ovanstående.

Fulmonster

Mobil- eller Ipadfodral

Under slöjdarbetets gång får eleverna dokumentera sina alster och sin process. Vi använder olika digitala verktyg och allt publiceras på bloggen eller via sociala medier som Instagram och Facebook.