Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
År 3
• Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden. ’
• Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
• Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
År 4 – 6
• Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter.
• Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
• Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdens arbetsprocesser
År 3
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
• Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
År 4 – 6
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
• Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
• Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
Slöjdens arbetsprocesser
År 3
• Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
• Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.
År 4 – 6
• Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
• Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
• Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Slöjden i samhället
År 3
• Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.
• Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
År 4 – 6
• Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
• Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.